بیمه مشاغل خانگی چگونه است و چه مزایایی دارد؟

بیمه مشاغل خانگی چگونه است و چه مزایایی دارد؟
مشاغل خانگی به آن دسته از فعالیت هایی گفته می‌شود که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی به عنوان یک کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی دیگر انجام می‌شود.
 
 
بیمه مشاغل خانگی از جمله مسائلی است که مردم در ارتباط با عملکرد و فواید و همچنین نحوه ثبت نام آن سؤالات بسیاری می‌پرسند. در مجله دلتا بیمه مشاغل خانگی مورد بررسی قرار گرفته است.
 
مشاغل خانگی مستقل


مشاغل خانگی به آن دسته از فعالیت هایی گفته می‌شود که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی به عنوان یک کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی دیگر انجام می‌شود و منجر به تولید و یا کالای قابل عرضه به بازار و خارج از محیط مسکونی خواهد شد. این مشاغل در بخش های صنایع دستی، فرش، کشاورزی، دامپروری، شیلات، خدمات، تولیدی، صنعت و فناوری اطلاعات (IT) ایجاد می‌شوند. شایان ذکر است که فهرست و همچنین اطلاعات هر یک از مشاغل خانگی در سایت وزارت کار و امور اجتماعی موجود است. و در صورتیکه شغل مورد نظر شخص متقاضی در فهرست مشاغل خانگی وجود نداشته باشد، وی می‌تواند در فرم ثبت نام، شغل مد نظر خود را پیشنهاد کند. در این صورت شغل پیشنهادی بررسی و در صورت تصویب، به فهرست مشاغل خانگی اضافه خواهد شد.
 
 
شرایط انجام کسب و کار خانگی چیست؟


برای انجام کسب و کار خانگی لازم است مواردی رعایت شود که در ادامه توضیح داده شده است.
 
۱.کار صرفاً توسط عضو یا اعضاء خانواده در واحد مسکونی انجام شود.
 
۲.حجم تولید با شرایط و فضای واحد مسکونی تناسب داشته باشد.
 
۳.آلودگی های زیست محیطی، صوتی و بصری ایجاد نکند.
 
۴.حقوق واحدهای مجاور و همسایگان رعایت شود.
 
۵.عرضه و فروش کالا و خدمات در خارج از واحد مسکونی صورت گیرد.
 
۶.رفت و آمد غیر متناسب به ویژه در مجتمع های مسکونی که باعث مزاحمت برای سایر ساکنین باشد، صورت نگیرد.
 
۷.شغل مجاز و با محیط مسکونی تناسب داشته باشد.
 
همچنین باید در نظر داشت امکان فعالیت همزمان در چند شغل خانگی در دو حالت امکانپذیر است. در صورتی که دستگاه اجرایی ذیربط آن را تائید کند و نیز مجموع ساعات کار خانگی از ۴۴ ساعت کار در هفته بیشتر نشود.
 
نحوه فعالیت در مشاغل خانگی


کار و فعالیت در حوزه مشاغل خانگی در ۳ صورت امکان پذیر است.
۱. انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی (به این شخص متقاضی تحت پوشش گفته می‌شود).
۲. انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول به خارج از محیط مسکونی (شخصی که به طور مستقل فعالیت می‌کند متقاضی مستقل نامیده می‌شود).
۳. انجام فعالیت به صورت تعاونی و یا مشارکت با بنگاه های تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آن ها در بازار، که به صورت کسب و کار خوشه ای یا پشتیبان گفته می‌شود.
 
 
نحوه ثبت نام بیمه مشاغل خانگی


متقاضیان می‌توانند فرم ثبت نامی را که متناسب با شرایط خود می‌دانند از سایت وزارت کار و امور اجتماعی دریافت کنند. و در هنگام ثبت نام با توجه به فعالیتی که می‌خواهند انجام بدهند هر یک از گزینه های تحت پوشش، متقاضی مستقل، و پشتیبان را انتخاب کنند. لازم به ذکر است که کلیه متقاضیان مستقل و پشتیبان برای انجام فعالیت در حوزه مشاغل خانگی نیاز به دریافت مجوز دارند.
 
شرایط و مراحل دریافت مجوز


متقاضی برای دریافت مجوز باید شرایط عمومی و اختصاصی لازم را داشته باشد. سپس داوطلب واجد شرایط با ورورد به سامانه صدور مجوز مشاغل خانگی ، فرم تکمیل شده ثبت نام و مدارک لازم را تکمیل و به دستگاه اجرائی ذیربط ارائه می‌کند. پس از انجام بررسی های لازم و در صورت تائید طرح در دستگاه اجرائی، مجوز مربوطه توسط اداره کل کار و امور اجتماعی استان صادر خواهد شد. داوطلبان بایستی برای اطلاع از قوانین و مقررات مربوط به صدور مجوز که عبارتند از داشتن شرایط عمومی و اختصاصی، مدارک مورد نیاز و مراحل صدور مجوز به سایت وزارت کار و امور اجتماعی مراجعه کنند.
 
متقاضیان بیمه مشاغل خانگی چه تسهیلاتی دریافت می‌کنند؟


متقاضیانی که مجوز کسب و کار خانگی که مورد تایید دستگاه اجرائی ذیربط باشد را داشته باشند، می‌توانند از وام و سایر تسهیلات بهره مند شوند. و همچنین با ارائه مجوز کسب و کار خانگی نزد صندوق تامین اجتماعی، از بیمه و مزایای آن نیز برخوردار شوند. در واقع این افراد در صورت واجد شرایط بودن، از کلیه حمایت های قانونی نظیر حق بیمه خویش فرما، تسهیلات و بازارهای محلی جهت عرضه محصولات خانگی و غیره.. برخوردار خواهند شد.


۱۷ دی ۱۳۹۸ ۰۹:۱۸
دلتا |
تعداد بازدید : ۲۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید